Continu leren en verbeteren met gamification
Medewerkers informeren over een onderwerp of instructie? Dat kan ook met een quiz, in plaats van een email of intranet. Vraag feedback van medewerkers over processen binnen de organisatie of oplossingen voor een complex vraagstuk. Daag medewerkers uit te participeren via een game.
Incidentele Gamification kan hiervoor een waardevol middel zijn, structurele Gamification nog meer!
Wat is Gamification
Dit is het toepassen van spelelementen en technieken binnen een niet-spel context. Dit is vooral gebaseerd op de pijlers: competitie, progressie en beloning. Goed toegepast spreek je de intrinsieke motivatie van een persoon aan. Bijvoorbeeld leren, status, erkenning, etc. Het gaat hierbij niet om de uiteindelijke beloning, maar om de jacht erop. De beloning zelf moet vooral inspelen op de intrinsieke motivatie.
Gamification als continu proces
Ik geloof dat gamification nog meer effect heeft wanneer het een structureel karakter heeft. Eén keertje toepassen, helpt met het bereiken van een vastgesteld doel. Maar met een structurele aanpak wordt het rendement exponentieel vergroot. Dit vraagt om een vooraf goed doordachte strategie. En een creatieve vertaling naar de juiste spelelementen en technieken. Hierdoor kan er binnen uw organisatie een gemotiveerde community ontstaan. Een community die samen aan het leren, verbeteren en oplossen is.
Niet omdat het moet…..
Een belangrijk uitganspunt is, leg het medewerkers niet op maar laat het ontstaan! Zo blijft de motivatie binnen de community zuiver. Dit geldt niet alleen voor het vraagstuk of iemand mee wil doen, maar ook aan welk spel. Smaken verschillen, dus laat medewerkers zelf kiezen welk onderdeel ze willen oppakken en biedt er meerdere aan.
Je past spelelementen toe om medewerkers op een nieuwe manier te motiveren om bv. kennis op peil te houden of ze te informeren over nieuwe ontwikkelingen. Verpakt in een speltechniek is dit leuk en doeltreffend. Wie wil dit nu niet?