Zoekmachine optimalisatie (deel 1)
Uw website goed vindbaar maken is een behoorlijke uitdaging die veel tijd kost en doorlopend uw aandacht vraagt! Immers… u competitie staat ook niet stil. Staat u eindelijk in de top drie van de zoekresultaten van Google, ziet uw competitie dat ook. En zij gaan direct aan de slag om hun website weer te optimaliseren om weer hoger in de zoekresultaten te komen dan u.
En dan hebben wij het nog niet over Google zelf, die jaarlijks honderden (kleine) updates doorvoert in de manier waarop de zoekresultaten (rankings) tot stand komen. Ja, we hebben het vooral even over Google. Er bestaat ook zoiets als Bing, Yahoo, DuckDuckGo, etc. Maar op dit moment is Google in Nederland met 97% van alle zoekopdrachten de absolute marktleider van Nederland. Daarnaast hanteren de verschillende zoekmachines ieders hum eigen regels/algoritmen voor het bepalen hoe zij de zoekresultaten weergeven. Dit maakt het optimaliseren voor alle zoekmachines een complexe bezigheid, waarbij wat voor Google goed is, niet meteen goed hoeft te zijn voor andere zoekmachines. Zucht… Maar nogmaals, Google is momenteel de marktleider in Nederland, dus als u zich daarop concentreert heeft u de focus op 97% van de zoekopdrachten die dagelijks via de zoekmachines verwerkt worden.
In de loop van de jaren hebben wij veel ervaring opgedaan met zoekmachine optimalisatie voor Google. De kennis die wij hebben delen wij graag met u. Reden voor een reeks aan artikelen die wij in de aankomende tijd gaan publiceren op onze website met een jip en janneke uitleg en tips over zoekmachine optimalisatie, zover dat mogelijk is.
Wist u dat: Google op basis van meer dan 200 factoren de ranking van uw website bepaald? Een deel van deze factoren zijn door Google bekend gemaakt, nog een deel zijn op basis van ervaringen van verschillende specialisten bekend geworden (hoewel niet altijd door Google bevestigd) en nog een groot deel van de factoren zijn voor ons allemaal een black box.
In dit artikel om te beginnen een korte introductie over zoekmachine optimalisatie. Ieder hierna volgend artikel zal meer in detail ingaan op een specifiek onderdeel. Van makkelijk tot moeilijk. Dit artikel is speciaal voor beginners. Voor gevorderden bevat dit artikel waarschijnlijk geen nieuws.
Doel van een zoekmachine
We redeneren om te beginnen even vanuit u als persoon die de zoekmachine gebruikt en niet als persoon die zijn/haar website voor de zoekmachine optimaliseert.
Wanneer u een zoekopdracht invoert, wat wilt u dan bereiken? Juist… als resultaat de websites die het beste aansluiten op uw zoekopdracht. Je kan de zoekopdracht zien als een vraag waar de zoekmachine het beste antwoord op wil geven. Op plek 1 het beste antwoord, op plek twee het daarna beste antwoord en zo verder.
Dat is precies de huidige filosofie van Google. Het streven om u het kwalitatief beste, meest volledige en originele antwoord op uw zoekopdracht te geven. Mede door rekening te houden met de locatie waar u zich bevindt op het moment dat u de zoekopdracht verstuurd, samen met uw historische zoekopdrachten en eventueel het bij Google reeds bekende profiel die ze van u hebben opgebouwd wat betreft uw interesses en context , krijgt u een ‘antwoord’ op maat in de vorm van de zoekresultaten. 10 per pagina, met op pagina 1 of beter zelfs positie 1 het voor u beste resultaat/antwoord. Daarom kan exact dezelfde zoekopdracht voor u een ander resultaat opleveren dan voor een willekeurig ander persoon. Volgt u mij nog? De context van de persoon die de zoekopdracht invoert speelt dus een grote rol in de resultaten die die persoon te zien krijgt.
In de meest simpele vorm het volgende voorbeeld ter illustratie:
Zoekt u op ‘website laten maken’ terwijl u zich in Zwolle bevindt, krijgt u zeer waarschijnlijk webdesign bedrijven in Zwolle als resultaat. Bent u echter in Scheveningen wanneer u op ‘website laten maken’ zoekt, dan ziet u vooral webdesign bedrijven in Scheveningen en Den Haag als resultaat. Soms zelfs al met de afstand tussen uw locatie en het betreffende bedrijf, gesorteerd op afstand van dichtbij naar steeds verder weg. U kunt zelfs vanuit de zoekresultaten direct naar het bedrijf navigeren, of contact opnemen met het bedrijf. U hoeft in dat geval dus niet eens de website van het bedrijf te openen! Google geeft al direct het antwoord en het gemak die u wellicht zoekt. Een op zichzelf al interessante ontwikkeling die veelzeggend is voor de wijze waarop u technisch en inhoudelijk uw website het beste in kan richten en de rol die de zoekmachines steeds meer spelen.
Sweetspot is de top 3
Zeg eens eerlijk… kijkt u verder dan pagina 2 van de zoekresultaten die de zoekmachine u aanbiedt? Soms… maar vaak niet blijkt uit onderzoek. Dus iedereen die een website heeft wil ten aanzien van bepaalde of specifieke zoekopdrachten graag op de eerste pagina van de zoekresultaten in de zoekmachine verschijnen.
Sterker nog, ’the battle’ gaat om de eerste 3 resultaten van de eerste pagina! Uit onderzoek is gebleken dat de eerste 3 resultaten 80% van de kliks (dus bezoekers) krijgt. De overige 20% gaat dus naar positie 4 en verder. Stel, er zijn 100 café’s in een bepaalde stad…. tja…. Succes als je café 101 bent en in de top 3 wil verschijnen.
Hoe doen zoekmachines dat?
Wij hebben de wijsheid niet in pacht. Zeker is dat alleen Google precies weet hoe hij het doet. Maar een aantal open deuren zijn aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel in te trappen.
Originele content van hoge kwaliteit:
De inhoud op uw website schrijft u voor uw websitebezoeker. U wilt uw bezoeker zo goed mogelijk informeren of inspireren en eventuele vragen zo goed en volledig mogelijk beantwoorden. Daarnaast hoopt u dat de bezoeker vaker terug komt op uw website. Hoe dan ook, de inhoud van uw website is gericht op uw bezoeker en dat moet het ook echt zijn. Ga geen teksten schrijven met als (hoofd)doel uw vindbaarheid in de zoekmachines te vergroten. De zoekmachines zijn heel sterk ontwikkeld in het herkennen van teksten die geschreven zijn voor de zoekmachine en dit kan averechts werken voor de vindbaarheid van uw website.
Schrijf dus originele, interessante en kwalitatief hoogwaardige teksten gericht op uw bezoeker en u bent op de goede weg. Wat u dus in ieder geval nooit moet doen is:
- teksten kopieëren van andere websites en op uw website plaatsen (scraping)
- onnatuurlijke teksten schrijven waarin woorden waarop u gevonden wil worden herhaaldelijk genoed worden (keyword stuffing)
- dezelfde teksten (ook al zijn het uw eigen teksten) op meerdere pagina’s op uw website plaatsen (duplicate content)
- teksten plaatsen die alleen zichtbaar zijn voor de zoekmachine en niet voor uw bezoeker. Bijvoorbeeld door teksten met witte letters op een witte achtergrond te plaatsen. Zoekmachines zien dit direct en u riskeert een ‘penalty’ die uw vindbaarheid ernstig kan beschadigen (cloaking).
Dit is slechts een selectie van de dingen die u absoluut moet vermijden. Wij noemen specifiek deze selectie omdat wij vaak zien dat (beginnende) website beheerders ongemerkt en zonder kwade opzet dit soms doen (op de laatste bullit na, want dat is duidelijk opzet).
Op basis van de inhoud van uw website stelt de zoekmachine vast waar uw website over gaat en bepaalt hij welke zoekopdrachten eventueel naar uw website kan verwijzen.
Populariteit:
Stel u heeft een website over ‘koekjes bakken’. Uw website bevat veel originele inhoud over koekjes bakken en dat blijft niet onopgemerkt, want:
- uw website heeft (heel) veel dagelijkse en terugkerende bezoekers.
- er wordt veel over (de inhoud van) uw website gepraat op sociale media zoals Twitter, Facebook enzovoort.
- (delen van) uw website wordt veel ‘ge-liked’ en gedeeld op sociale media.
- ten aanzien van bepaalde zoekopdrachten wordt vaak op uw website geklikt en de bezoekers blijven relatief lang op uw website.
- Veel andere relevante, vertrouwde, hoog aangeschreven en legitieme websites (met liefst vooral veel autoriteit) linken naar (pagina’s van) uw website. Bijvoorbeeld vergelijkbare websites, of websites van de overheid, media, Wikipedia, etc.
Dit zijn allemaal belangrijke (zo niet de belangrijkste) signalen voor de zoekmachine om te bepalen of jouw website het beste resultaat is ten aanzien van specifieke zoekopdrachten. Dit bereik je vaak alleen wanneer je jezelf weet te ontwikkelen tot een (online) autoriteit ten aanzien van een bepaald onderwerp.
Techniek:
Ook de techniek van uw website speelt een rol in de vindbaarheid van uw website. Een technisch slecht opgezette website kan uw vindbaarheid verminderen. In een volgend artikel gaan wij dieper op dit onderdeel in.
Maar de techniek bepaalt ook welke mogelijkheden u krijgt in het opmaken van de teksten op uw website. Hiermee bedoelen wij niet het opmaken qua kleur en dergelijke, maar het opmaken van de tekst op een manier waardoor zoekmachines beter kunnen vaststellen waar de tekst precies over gaat. Bijvoorbeeld de header tag (h1, h2, h3, h4), de meta-tags (meta title, meta description, etc) en eventueel het gebruik van microdata. De betekenis en het gebruik van deze opties worden tevens in een volgend artikel verder uitgelegd.
Laat u dus een website maken die u zelf kan beheren, informeer dan vooraf of deze opties binnen het systeem voor u beschikbaar zijn. Binnen de grote Content Management Systemen waaronder Wordpress en Joomla zijn deze mogelijkheden zeker aanwezig.
Heeft u een vraag, aanvulling, tip of verbetering ten aanzien van dit artikel? Neem dan graag contact met ons op.